Als kinderen bij ons op school uitstromen, weten we één ding zeker: ze zijn bekend met de ‘Gouden Regels’. Elk schooljaar begint met de Gouden Weken. Hierin zetten we steeds een van onze zeven gouden gedragsregels centraal. Dit doen we vanuit de overtuiging dat kinderen pas tot leren komen, als zij zich veilig en prettig voelen in de groep.

De klas als leefgemeenschap
Hoe een klas functioneert, heeft alles te maken met hoe kinderen zich ten opzichte van elkaar gedragen. Heb je begrip voor elkaar? Kun je iets wat je dwarszit op een vriendelijke manier tegen de ander zeggen? Dat zijn best moeilijke dingen. Om die groepsdynamiek te bevorderen, gebruiken we Kwink. Dat is een programma waarbij de klas en de school worden gezien als leefgemeenschap. Daarbinnen krijgen kinderen een stem en leren zij om samen beslissingen te nemen, open te staan voor verschillen en ruzies op te lossen.
Onderwijs als ontdekkingsreis
Lezen, rekenen en taal zijn belangrijk, het is de basis van ons onderwijs. Maar er is zoveel meer. Je ontwikkelt je op de Gerardus Majella niet alleen als ‘leerling’, maar ook als ‘mens’. Wie ben je? Wat kun je? Dat is voor elk kind verschillend. De kunst is om dat naar boven te halen. Dat maakt onderwijs zo leuk, vinden wij. Het is een ontdekkingstocht, waarbij je zoveel mogelijk aanbiedt en kijkt wat aanslaat bij een kind. Als een bloem die open gaat. Wil je in de leerlingenraad of een digital leader worden? Durf je mee te doen met ‘Gerardus Majella got talent’? Kun je helpen met het beheren van de bibliotheek? Er zijn zat mooie uitdagingen bij ons op school.
De wereld in thema’s
Met levensechte activiteiten stimuleer je kinderen op een andere manier. Je laat ze kennismaken met de wereld. Dat doen we ook met ons thematisch onderwijs. Wat speelt er in de samenleving, en hoe kunnen we dat gecoördineerd de school binnenbrengen? De thema’s die we behandelen zijn uit het leven gegrepen. De ene keer zijn we in de ban van het menselijk lichaam, de andere keer richten we ons op hoe we met elkaar wonen. En natuurlijk nodigen we ouders uit om de resultaten te bekijken. En kan een ouder zijn of haar vakkennis delen binnen een thema? Des te leuker. Door de wereld aanschouwelijk te maken, maken we hem voor kinderen vertrouwder en helpen we ze om zelfbewust de volgende stappen in hun leven te zetten.
